طراحی بوم کسب و کار چارچوب جامعی است که بر ایجاد ارتباطات هوشمند با منابع کلیدی، فرآیندها و ارزشآفرینی بهطور همزمان تمرکز دارد.
در این فرآیند، منابع کلیدی کسب و کار (Key Resources) از اهمیت بسزایی برخوردارند، زیرا هر یک از این منابع برای ارائه ارزش، سازماندهی فرایندها و تنفس در محیط رقابتی ضروری هستند.
در این درس به بررسی مهم ترین منابع کلیدی در طراحی بوم کسب و کار میپردازیم. این منابع شامل منابع مالی، انسانی، فیزیکی و منابع نامشهود هستند. هرکدام از این منابع کلیدی نقش حیاتی در معادله کل کسب و کار دارند و نقطه آغازی برای ایجاد یک اکوسیستم قدرتمند و پایدار را فراهم میکنند.
توجه به این منابع کلیدی و مدیریت هوشمندانه آنها، امکان تداوم و توسعه پایدار کسب و کار را فراهم میکند.
با توجه به اهمیت منابع انسانی، این مبحث در درس جداگانه ای با نام انتخاب منابع انسانی بررسی خواهد شد.

مهم ترین منابع کلیدی کسب و کار
برای خلق و ارائه ارزش مد نظر خود، به چه منابعی نیاز دارید؟
منابع مالی
منابع مالی (Financial Resources) شامل اعتبار و پول نقد میشود. این منابع ابتدا با سرمایه اولیه و سپس با درآمد به دست میآید.
شما باید جریان نقدی ورودی خود را مشخص کنید و برای اطمینان از وجود منابع مالی کافی در هر مرحله از رشد کسب و کار، برنامهریزی و بررسی کافی داشته باشید.
منابع انسانی
منابع انسانی (Human Resources) به توانمندیهای کارکنان و نیز سیستم مدیریت آن ها اشاره دارد. وجود افراد با مهارت ها و توانمندی های متناسب با نیازهای کسب و کار، برای شروع و تداوم آن ضروری است.
البته تنها وجود افراد توانمند کافی نیست و مدیریت این افراد نیزبرای حصول نتیجه لازم است که با یک طراحی یک سیستم مدیریت کارآمد که به بهینهسازی عملکرد و هماهنگی کارکنان کمک کند محقق می شود.
شیوه تفاهم با نیروی انسانی براساس میزان نیاز خروجی محصول / خدمات است. نیروی کار باید مجموعه ای از مهارت ها و شایستگی های عمومی و اختصاصی را داشته باشد.
جهت گیری تیمی:
توانایی کار کردن با دیگر اعضای یک تیم بر اساس تعامل و انعطاف با درک کامل و پذیرش نقش محول شده در تیم.
ارتباط:
توانایی برقراری ارتباط شفاف و متقاعدکننده به صورت شفاهی و مکتوب.
مدیریت انسان ها:
توانایی مدیریت و توسعه انسان ها و جلب اعتماد و همکاری آن ها برای دستیابی به اهداف.
نتیجه گرایی:
توانایی به سرانجام رساندن کارها و هدف گذاری های چالش برانگیز و دستیابی به آن ها. این که فرد بتواند برای خودش شاخص هایی برای بهبود تعریف کند و به صورت پیوسته در راستای بهتر کردن کارآیی خود تلاش کند.
حل مسئله:
ظرفیت تحلیل شرایط، عارضه یابی مشکلات موجود، پیدا کردن موضوعات کلیدی، طراحی، ایجاد، جستجو و ارزیابی گزینه های مختلف و خلق یک راهکار منطقی، عملی و قابل قبول.
برنامه ریزی و ساماندهی:
توانایی تصمیم گیری درباره گزینه های مختلف و حصول اطمینان از این که منابع مورد نیاز برای اجرایی کردن آن گزینه در دسترس خواهد بود و تنظیم برنامه زمان بندی و تعیین اولویت ها برای دستیابی به هدف تعیین شده.
رهبری:
ظرفیت و توانمندی برانگیختن انسان ها و الهام بخش بودن برای آن ها به گونه ای که بیشترین تلاش را برای دستیابی به اهداف مطلوب انجام دهند. همچنین حفظ رابطه با تک تک افراد و همین طور کل تیم.
آگاهی و هوشمندی کسب و کار:
تشخیص نیازهای کسب و کار و اولویت های سازمان و ظرفیت شناخت و ارزیابی دائمی فرصت ها و حصول اطمینان از این که سازمان از شکل کلی یک کسب و کار فاصله نمی گیرد.
منابع فیزیکی
منابع فیزیکی (Physical Resources) بخشی از منابع کلیدی است که شامل تجهیزات، فضای کار و نیز زیرساختهاست. فراهم کردن تجهیزات و فضاهای لازم و مناسب برای تولید و ارائه محصولات یا خدمات از ضرورت های کسب و کار است.
منابع فیزیکی نظیر شبکههای توزیع، حملونقل، و زیرساختهای مرتبط با فعالیت کسب و کار نیز از جمله منابع فیزیکی هستند که متناسب با رشد کسب و کار باید تأمین شوند.
منابع کلیدی نامشهود
منابع فکری و داشته های نامشهود (Intellectual / Intangible Resources)، شامل طیف وسیعی از منابع دانش، فناوری، شبکه سازی، مجوزهای رسمی، برند، داده و دیتا می شود.
منابع فناوری شامل سیستمها و فناوریهای مورد نیاز برای مدیریت اطلاعات و فرآیندهای کسب و کار است و نرمافزارها و ابزارهای تکنولوژیک را نیز شامل می شود.
منابع دانش برای تحقیق و توسعه و ایجاد نوآوری برای بهبود محصولات یا خدمات استفاده می شود و یا در خدمت آموزش و توسعه مهارتهای کارکنان است.
شبکهسازی به با ایجاد و حفظ شراکتها و ارتباطات با مشتریان و نیز سایر شرکتها و سازمانها به روابط سازمانی و جذب و نگهداشتن مشتریان کمک می کند.
همچنین منابع قانونی، مجوزها و استانداردها نیز برای حفظ تطابق با قوانین و استانداردها و تأمین مجوزهای لازم و محافظت از حقوق مالکیت فکری کسب و کار حیاتی است.